5.1 Functionaliteiten van de website en de app van Knab
Wanneer je de Knab website bezoekt of de Knab App gebruikt, verwerken wij een aantal gegevens van jou om de functionaliteiten van deze online diensten aan te kunnen bieden en deze technisch te beheren. In dit verband verwerken wij jouw gegevens voor de volgende doelen:
- 5.1.1 Om jou onze websites en app functionaliteiten aan te kunnen bieden
Wat houdt dit doel in?
Wanneer je onze website bezoekt of onze app gebruikt, verwerken wij jouw technische gegevens om de functionaliteiten van de websites en apps te bieden. Met deze gegevens zijn onze website- en appbeheerders in staat om de websites en apps te beheren en te verbeteren. Zo kunnen zij bijvoorbeeld technische storingen oplossen of de beschikbaarheid verbeteren. Om te zorgen dat je informatie op onze website snel en eenvoudig kunt vinden, gebruiken we ook cookies en andere technieken. Wil je hierover meer weten kijk dan op de cookies pagina waarop wordt uitgelegd welke cookies we wanneer gebruiken,
Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
Voor dit doel verwerken wij technische gegevens zoals het IP-adres van je apparaat, bezochte web- of app-pagina's, klik- en surfgedrag, de internetbrowser waarmee je surft, vorige/volgende bezochte sites en de duur van een bezoek of sessie.
5.2 Het aangaan, administreren en uitvoeren van jouw overeenkomsten met Knab
Als je klant van ons wil worden of al klant bent en/of een nieuw product of dienst aanvraagt, rechtstreeks of via je adviseur of bemiddelaar, of als je onze leverancier of partner wil worden of al bent, verwerken we jouw gegevens en eventueel de gegevens die we al van je hebben. Omdat de producten en diensten die Knab levert sterk door wet- en regelgeving zijn gereguleerd, brengt dat met zich mee dat persoonsgegevens die Knab verzamelt en verwerkt voor het aangaan en uitvoeren van de overeenkomst, ook worden gebruikt voor het voldoen aan wettelijke verplichtingen. Vanwege deze wettelijke verplichtingen verzamelt en verwerkt Knab ook aanvullende persoonsgegevens van jou. Daarbij verwerken we je persoonsgegevens op de grondslag van gerechtvaardigd belang, zoals het kunnen voldoen aan onze zorgplichtvereisten en ons beleid in het bestrijden van fraude en witwassen. Daarbij is het in belang van zowel de bank als de (potentiële) klant dat de kwaliteit van de gegevens voldoende is. Wij verwerken persoonsgegevens voor de volgende doelen:
- 5.2.1 Om je aanvraag te beoordelen, het financieel product of dienst af te sluiten en uitvoering te geven aan de overeenkomst met jou
Wat houdt dit doel in?
Producten en diensten kun je via het online aanvraagformulier via de app, de website van Knab of via een bemiddelaar afsluiten. Wanneer wij je aanvraag ontvangen, verwerken wij jouw nieuwe gegevens en de gegevens die we al van je hebben om het product of de dienst af te kunnen sluiten en te administreren en met je te communiceren.
Bij ontvangst van jouw aanvraag, zullen we jouw aanvraag beoordelen aan de hand van onze acceptatiecriteria. Dit is via de app een automatisch proces waarbij je automatisch wordt geaccepteerd of afgewezen. De acceptatiecriteria worden bij jouw aanvraag vermeld. Mocht je bezwaar hebben tegen het volgen van dit automatische proces, dan kan je dat aangeven via fg@knab.nl.
Bij Knab Pensioensparen en Knab Beheerd Beleggen is de kennis- en ervaringstoets ook onderdeel van de automatische acceptatie. Deze toets hoort bij een verantwoord acceptatiebeleid. Zo weet je zeker dat je begrijpt wat het product Knab Pensioensparen en Knab Beheerd Beleggen inhoudt en wat de financiële en fiscale gevolgen kunnen zijn. De toets bevat een aantal vragen die ons inzicht geven in jouw kennis van dit type product.
We beoordelen je aanvraag op basis van de gegevens die je zelf of via je bemiddelaar aan ons hebt verstrekt. Wij beoordelen bijvoorbeeld je kredietwaardigheid, je risicobereidheid en je risicoprofiel. Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice als je niet tevreden bent met de uitkomst. Als je aanvraag akkoord is, sturen we een bevestiging per e-mail of via de app.
Knab informeert je over belangrijke ontwikkelingen voor het uitvoeren van jouw contract. Je ontvangt informatie digitaal. Je kunt per e-mail bericht krijgen als er belangrijke documenten voor je klaarstaan in je Persoonlijke Bankomgeving, zoals jouw jaaropgave.
Wil je onze leverancier of partner worden of ben je dat al, dan verwerken we naast je contactgegevens ook financiële (screening) informatie, zoals de gegevens uit het handelsregister en gegevens van de UBO.
Welke gegevens verwerken wij?
Wij verwerken gegevens zoals je naam, bedrijfsnaam, adresgegevens, land, geboortedatum, geslacht, Burgerservicenummer, e-mailadres, telefoonnummers, IBAN's, kopie van en gegevens op je identiteitsbewijs, een selfie en een (frame van een) biometrische scan, in welk land je belastingplichtig bent, informatie over je financiële positie zoals jaarcijfers en belastingaangiften, transactiegegevens, scores over je kredietwaardigheid, informatie zoals registratie bij het Nederlands Bureau Kredietregistratie (BKR), herkomst financiële middelen, relevante kennis en ervaring, doelstellingen en risicobereidheid, betalings- en beleggingsgegevens, score over betrouwbaarheid, persoonsgegevens over de producten en correspondentie. Tijdens de identificatie verifiëren wij jouw persoonlijke woonadres via de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). De BAG (van het Kadaster) bevat de officiële gegevens van alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals gebruiksdoel en status. Hierdoor doen wij een extra controle waardoor je alleen een geldig woonadres kan gebruiken. Bij het openen en aanhouden van een zakelijke rekening controleren we de door jou verstrekte gegevens met de in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel geregistreerde gegevens, ook in geval van wijzigingen in dit register.
Voor de uitvoering van een betaling via een telefoonnummer verwerken en bewaren wij persoonsgegevens van de begunstigde (telefoonnummer en IBAN). Sommige financiële producten en diensten kun je alleen ontvangen nadat je ons informatie hebt gegeven over jouw strafrechtelijk verleden. Wij vragen alleen naar je gegevens over de periode van 8 jaar voorafgaand aan de aanvraag. In verband met een verantwoord acceptatie-, risico- en fraudebeleid raadplegen wij binnen de financiële sector gebruikte externe en interne registers en kunnen wij jouw persoonsgegevens vastleggen in deze registers die onder 5.8 worden genoemd. We raadplegen hierbij ook wereldwijde sanctielijsten. Hierop zijn onder meer gegevens opgenomen van (rechts)personen of landen waartegen (inter)nationale sancties zijn uitgevaardigd.
- 5.2.2 Om facturen te kunnen sturen, betalingen te administreren en incasso’s te verwerken
Wat houdt dit doel in?
Bij bancaire producten administreren we betalingen op jouw bankrekening en gebruiken de gegevens om je een rekening te kunnen sturen zodra je diensten afneemt waarvoor je een (periodieke) vergoeding bent verschuldigd.
Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
Voor dit doel verwerken we onder andere contactgegevens, betalingsgegevens, omschrijving, tegenrekeningen, factuurgegevens en bankrekeningnummer in onze administratie.
- 5.2.3 Jouw Persoonlijke Bankomgeving
Wat houdt dit doel in?
Zodra je over een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord beschikt, krijg je toegang tot je Persoonlijke Bankomgeving. Als je inlogt op jouw Persoonlijke Bankomgeving, heb je op één plek een overzicht van alle producten en diensten die je bij Knab hebt afgesloten. Ook kun je hier jouw gegevens beheren, zoals het verrichten van betalingen en inzicht krijgen in je financiële situatie. Je kunt inloggen op je Persoonlijke Bankomgeving via de Knab website en via de Knab App.
- Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
Voor dit doel verwerken wij de inloggegevens van je Knab account (inlognaam en wachtwoord), de specificaties van de producten en diensten die je hebt afgenomen, eventuele wijzigingen die je in jouw gegevens doorvoert en andere gegevens die je ons in dit verband verstrekt.
- 5.2.4 (Her)identificeren in het kader van Know Your Customer
Wat houdt dit doel in?
We vragen al onze klanten om zich bij ons te identificeren. Dit doen we omdat banken een poortwachtersfunctie hebben en ter beveiliging van onze digitale bankomgeving. In de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is vereist dat banken moeten weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.
In principe vragen we je maar één keer om je (opnieuw) te identificeren en de vragen over je rekeninggebruik te beantwoorden. Het is echter mogelijk dat er naar aanleiding van de door jouw aangeleverde documenten, informatie en betaalgedrag nog vervolgvragen zijn. Ook kan het zijn dat we je vragen om nogmaals in de Knab app een scan van de NFC chip, een scan van de MRZ code, een foto te maken van je legitimatiebewijs (waarop wij een Knab-watermerk aanbrengen), en een selfie. Je krijgt dan opnieuw een verzoek in de Knab App. Je ontvangt hierover ook bericht.
Bij het registreren van de Knab App identificeer je ook jezelf met een scan van je legitimatiebewijs, maar ook met een selfie; een korte video-opname van je gezicht. Uit deze opname worden je gezichtskenmerken herleidt die we vervolgens vergelijken met de pasfoto op je identiteitsbewijs. Als er een match is, zoeken we aan de hand van de gegevens op je legitimatiebewijs de juiste rekeninggegevens erbij en koppelen die aan de app-registratie. De selfies slaan we op in onze administratie, zodat we kunnen aantonen aan de hand van welk gezichtsprofiel de identificatie heeft plaatsgevonden. Het gezichtsprofiel wordt opgeslagen voor toekomstige identificatie, bijvoorbeeld als je de app op een nieuw apparaat registreert of als je een grote overboeking moet bevestigen. Elke selfie die je maakt slaan wij op en kunnen wij gebruiken om aan te tonen dat wij jou op de juiste wijze hebben geïdentificeerd.
Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
De gezichtsscan wordt uitgevoerd met software van het (Britse) bedrijf iProov. Dit bedrijf ontvangt van ons de pasfoto van je legitimatiebewijs (geen andere gegevens!) en de selfie-video die je maakt, samen met een willekeurig en uniek identificatienummer. De software van iProov maakt een gezichtsprofiel op basis van de selfie. Dit gezichtsprofiel is gebaseerd op de relatieve afstand van uiterlijke kenmerken tot elkaar, zoals de ogen, neus en mond. Dit profiel is per persoon uniek.
Vervolgens wordt de pasfoto van je legitimatiebewijs vergeleken met dit profiel. Wij ontvangen van iProov de uitslag van deze match, samen met één frame van de selfie en het unieke identificatienummer. Jouw biometrische gezichtsprofiel slaan we dus niet zelf op. Van de selfie slaan we één frame op in onze administratie die we kunnen gebruiken om aan te tonen met welke selfie we de identificatie hebben gedaan. Het willekeurige identificatienummer gebruiken we om de uitslag (match of geen match) te koppelen aan het juiste identificatieproces. Dit alles gaat volledig geautomatiseerd en gebeurt in enkele seconden.
Jouw gezichtsprofiel wordt opgeslagen in de datacenters van iProov in Amsterdam. Het blijft dus binnen de EER. iProov ontvangt geen andere klantgegevens en heeft dus niets anders dan een grote bak met ‘anonieme’ pasfoto’s, korte selfie-video’s en daaruit afgeleide profielen, en het bijbehorende identificatienummer. Omdat deze informatie verder geen context heeft, is deze voor iProov nagenoeg nutteloos. Bovendien hebben wij een bewerkingsovereenkomst met iProov gesloten, waarin is opgenomen dat deze gegevens voor geen enkele andere toepassing gebruikt mogen worden dan voor de identificatie en verificatie voor Knab.
Uiteraard zijn er ook technische en organisatorische maatregelen genomen om de toegang tot deze data zo goed mogelijk te beschermen. Deze maatregelen worden periodiek gecontroleerd, zowel door iProov, Knab als gespecialiseerde externe organisaties. Je kunt specifieke privacygerelateerde vragen hierover ook altijd voorleggen aan onze Functionaris Gegevensbescherming, via fg@knab.nl. Het is ook altijd mogelijk om in gesprek te gaan met een van de specialisten op het gebied van informatieveiligheid bij Knab. We staan altijd open voor je feedback, maar willen ook graag je zorgen begrijpen. Alleen samen kunnen we bankieren zowel veilig als gemakkelijk houden.
5.3 Om contact met je te onderhouden en jouw vragen te kunnen beantwoorden
Wij willen je graag een goede service bieden. Hierbij hoort ook dat we je snel te woord kunnen staan via verschillende kanalen. Zo kunnen we snel reageren als je contact met ons zoekt en kunnen we vragen of klachten in behandeling nemen. In dit verband verwerken we jouw gegevens op basis van gerechtvaardigd belang en voor de volgende doelen:
- 5.3.1 Om je vragen en klachten te kunnen behandelen Wat houdt dit doel in?
Je kunt ons via verschillende kanalen (zoals via de Knab website, per e-mail, telefoon en chat) benaderen met vragen of klachten. Als je contact met ons opneemt, zullen wij je persoonsgegevens verwerken om je vraag te beantwoorden.
Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
Voor dit doel verwerken wij je naam, contactgegevens, je correspondentie met Knab over je vraag en alle overige persoonsgegevens die je aan ons verstrekt en die nodig zijn om je vraag te beantwoorden.
- 5.3.2 Het opnemen van telefoongesprekken en chatgesprekken
Wat houdt dit doel in?
Wanneer je contact hebt met de klantenservice van Knab, nemen we het telefoongesprek of de chat op. De Servicedesk van Knab neemt telefoongesprekken op voor trainings- en coaching doeleinden, ter verificatie van en onderzoek doen naar opdrachten en transacties, voor fraudebestrijding en integriteitsbewaking binnen financiële instellingen en om te kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen. Bij een geschil over de inhoud van opgenomen telefoon- en chatgesprekken heb je het recht om het opgenomen telefoon- of chatgesprek te beluisteren of een transcriptie daarvan te ontvangen. Indien je een inzageverzoek doet, worden de loggegevens standaard geleverd. De loggegevens laten de momenten zien wanneer je contact met de Servicedesk hebt gehad. De techniek laat op dit moment nog niet toe dat de gesprekken standaard bij inzageverzoeken kunnen worden meegeleverd. Mocht je die alsnog op een andere manier willen ontvangen, dan kan je daarom nog specifiek verzoeken en zullen wij die aan je ter beschikking stellen.
Omdat chats in de open web-omgeving door ons niet aan een direct of indirect identificeerbare verzoeker kunnen worden verbonden, worden deze bij een standaard inzageverzoek niet meegeleverd.
Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
Voor dit doel verwerken wij opnames van telefoon- en chatgesprekken met Knab.
5.4 Nieuwsbrieven, alerts en aanbiedingen
Wij sturen je graag digitale nieuwsbrieven, alerts, en aanbiedingen om je van dienst te kunnen zijn en je te helpen bij het maken van de juiste keuzes als je een product of dienst wilt afsluiten. Dat doen wij ook in het kader van gerechtvaardigd belang om jouw gegevens te mogen verwerken (zie paragraaf 4). Wij gebruiken in dit verband jouw gegevens voor de volgende doeleinden:
- 5.4.1 Knab kan je met nieuwsbrieven, alerts en aanbiedingen benaderen
Als je klant van ons bent, kunnen wij je via post, e-mail, SMS, in-app en pushberichten of telefoon benaderen met serviceberichten, nieuwsbrieven, alerts, aanbiedingen en informatie over producten en diensten van Knab. Soms sturen we je (via zorgvuldig door ons gekozen leveranciers) een kleine verrassing. Je persoonsgegevens worden dan alleen voor de verzending gebruikt.
Wat houdt dit doel in?
We verwerken je contactgegevens om je onze nieuwsbrief en aanbiedingen toe te sturen. Wil je deze nieuwsbrief en aanbiedingen niet meer ontvangen? Dan kun je je uitschrijven op de in de nieuwsbrief of aanbieding aangegeven manier.
Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
Voor dit doel verwerken we je in-/uitschrijving voor de nieuwsbrief en jouw contactgegevens (zoals je e-mailadres). Daarnaast gebruiken wij online klik- en browse-gedrag op en buiten onze website om klantcommunicatie te personaliseren, mits je hier via de cookies toestemming voor hebt gegeven.
5.5 Communicatie via social media
Knab is actief op social mediaplatforms zoals Facebook, Twitter, TikTok, YouTube, Instagram en LinkedIn. Als je via social media contact opneemt met Knab, verwerken we jouw gegevens voor de volgende doelen:
- 5.5.1 Om vragen die je via social media stelt te kunnen beantwoorden
Je kunt op verschillende manieren met ons in gesprek gaan om informatie te verkrijgen of om vragen te stellen over je persoonlijke situatie. Als je Knab benadert via onze social mediapagina’s, kan Knab de gegevens die je aan ons verstrekt, verzamelen. Denk hierbij aan je (gebruikers)naam (social-ID), adres, e-mailadres, geslacht en bijvoorbeeld de gegevens die je in jouw vraag aan ons met ons deelt.
Om te kunnen reageren op jouw berichten vragen we je jouw persoonsgegevens in een besloten bericht (Direct Message of e-mail) met ons te delen. Zo kunnen wij controleren of wij met de juiste persoon in gesprek zijn en dragen wij zorg voor de veiligheid van jouw gegevens. Als je gevoelige gegevens of contractgegevens aan ons vraagt, zullen wij je e-mailen of bellen. Wij wijzen je erop dat er veiligere manieren zijn om met Knab te communiceren, bijvoorbeeld telefonisch.
- 5.5.2 Acties via social media
Als je deelneemt aan acties op de social mediapagina’s van Knab verwerken we jouw contactgegevens om de actie uit te kunnen voeren en je te informeren over het vervolg en de uitslag van de actie. Jouw contactgegevens worden bewaard zolang nodig is om de actie te kunnen uitvoeren. Als wij jouw gegevens willen gebruiken voor marketingactiviteiten, vragen wij daar vooraf toestemming voor. Voor de details per actie verwijzen wij je naar de actievoorwaarden van de desbetreffende actie.
- 5.5.3 Online conversaties over Knab
Het gebeurt weleens dat er over Knab wordt gesproken in de social media. Wij zijn erg geïnteresseerd in je mening over Knab. Op deze manier kunnen wij je in de toekomst beter van dienst zijn. Als wij op social media of andere openbare bronnen lezen dat je een vraag hebt, gaan wij graag met je in gesprek.
5.6 Jouw keuze: gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen op websites
Wanneer je bij het bezoeken van onze website ervoor kiest dat verschillende soorten cookies, pixels en andere technieken worden toegepast, verwerken wij jouw gegevens om voor jou relevant te zijn door je informatie en advertenties te laten zien die aansluiten bij jouw interesses en voorkeuren.
Wat houdt dit doel in?
Wij willen zo relevant mogelijk voor je zijn en proberen de website aan te passen aan jouw voorkeuren. Dit kunnen wij doen door bij bezoek van de website cookies te plaatsen als je hiervoor toestemming hebt gegeven. Wij verzamelen dan via cookies gegevens over bijvoorbeeld de manier waarop je de website gebruikt, naar welke inhoud je kijkt en gegevens die je achterlaat op onze website. Vanaf het moment dat jij je e-mailadres en/of telefoonnummer achterlaat op de website, combineren wij de reeds verzamelde gegevens via de cookies met de gegevens die van je bekend zijn. Wij analyseren jouw gegevens om op onze website en externe websites zoals social mediaplatforms informatie en advertenties af te beelden die beter aansluiten bij jouw persoonlijke interesses en voorkeuren. Lees meer hierover in ons cookiebeleid. Je kunt altijd via cookie-instellingen in je internetbrowser jouw voorkeuren en instellingen wijzigen. Hoe? Dat staat ook in ons cookiebeleid.
In de Knab App gebruiken wij verschillende tools voor analyse- en marketingdoeleinden. Als je de app downloadt, dan ga je hiermee akkoord. Wil je je toestemming intrekken? Dan kun je dat doen via deze advertentiesystemen. De volledige lijst met advertentiesystemen die Knab gebruikt, vind je in ons cookie-overzicht.
Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
Voor dit doel verwerken wij jouw loggegevens, gegevens die je achterlaat op de website, je klik- en surfgedrag, IP-adres en de gegevens die bekend zijn in je Persoonlijke Bankomgeving, zoals je productbezit, adres, klantnummer en geboortedatum.
5.7 Trendanalyse
Knab doet op basis van geaggregeerde informatieonderzoek naar trends in het gebruik van diensten en producten. Bij het uitvoeren van deze trendanalyses verwerken wij jouw gegevens om statistische analyses te kunnen uitvoeren.
Wat houdt dit doel in?
Knab voert onderzoek uit naar trends in de markt door middel van statistische analyses. De informatie die wij uit deze analyses halen, gebruiken wij om ons huidige producten- en dienstenportfolio en onze processen te evalueren en deze aan te passen op basis van nieuwe ontwikkelingen. Tenzij je ons voorafgaand toestemming hebt gegeven, gebruiken wij deze onderzoeksresultaten niet voor marketing- en verkoopactiviteiten die specifiek op jou gericht zijn. De resultaten van deze analyses worden uitsluitend op geaggregeerde basis gerapporteerd. Dit betekent dat de resultaten op geen enkele manier tot individuele klanten zijn te herleiden.
Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
Wij verwerken voor dit doel gegevens zoals productassortiment en saldogegevens. Voor dit doel gebruiken wij deze gegevens alleen op geaggregeerde basis.
5.8 Het raadplegen van gegevens in registers
In verband met een verantwoord acceptatie-, risico- en fraudebeleid raadplegen wij jouw gegevens in interne en externe registers. Hiermee kunnen wij zien of iemand de afgelopen jaren fraudeerde, probeerde te frauderen, of op een andere manier een bedreiging vormt voor de veiligheid van de financiële sector.
Externe Verwijzings Applicatie (EVA): EVA is het gezamenlijke fraudepreventiesysteem van de Nederlandse Vereniging van Banken. Het toetsen op fraude, oplichting en witwaspraktijken is verplicht bij een kredietaanvraag.
Interne Verwijzings Applicatie (IVA): IVA is een intern register van Knab waarin incidenten met betrekking tot de veiligheid en integriteit van de financiële sector wordt geregistreerd. Dit register is alleen toegankelijk voor bepaalde medewerkers van Knab.
Bureau Krediet registratie (BKR): BKR is een register beheerd door Stichting BKR met het doel het voorkomen van problemen op het gebied van schulden, kredieten en fraude. Knab toets mede op basis van de geregistreerde gegevens of het verantwoord is dat je een (extra) lening afsluit en kijkt of deze past bij jouw persoonlijke financiële situatie. Dit voorkomt dat je een lening afsluit die je later niet kunt betalen en waardoor je in de problemen kunt komen. De data die daarvoor bij BKR worden verwerkt zijn naam, adres, geboortedatum, type lening, geleende bedrag, begindatum en einddatum van de lening, eerste en laatste keer dat je aflost, de datum waarop je achterloopt met betalen, de datum waarop je de achterstand hebt ingelopen, andere bijzonderheden, zoals wanneer je lening is opgeëist. Wereldwijde risicosanctielijsten. Hierop zijn o.a. gegevens opgenomen van (rechts)personen of landen waartegen (inter)nationale sancties zijn uitgevaardigd.