Dit product investeert in verschillende onderliggende beleggingen met als doel goede financiële resultaten te behalen voor deelnemende klanten. We realiseren ons dat deze beleggingen impact kunnen hebben op mens en planeet, zowel in positieve als negatieve zin. Daarom houden we rekening met E/S (ecologische/sociale) kenmerken bij onze investeringsbeslissingen en selecteren we beleggingen die aan onze criteria voldoen. Hoe we dit doen, is beschreven in ons Verantwoord Beleggen Beleid.
In de referentieperiode hebben we een aantal maatregelen getroffen om ecologische en sociale kenmerken te promoten.
Uitsluitingen: In het vierde kwartaal van 2023 hebben wij onze aansluitingscriteria voor beleggingen in bedrijven en staatsobligaties (van specifieke landen) aangescherpt. Zo sluiten wij in het kader van ons thema klimaatverandering nu alle ondernemingen uit die inkomsten verkrijgen uit conventionele olie- en gasproductie alsmede uit exploratie, ontginning of raffinage van steenkool (voorheen hielden wij vast aan grens van 5% of meer van de inkomsten). Ook sluiten wij nu alle tabaksondernemingen uit, niet alleen producenten maar ook distributeurs. En voor het eerst sluiten wij ondernemingen uit die gelieerd zijn aan de gokindustrie (beide vanuit het thema gezondheid en welzijn). De bovengenoemde aanscherping van onze uitsluitingscriteria heeft er toe geleid dat wij vlak voor de jaarwisseling afscheid hebben genomen van ruim vijftig bedrijven, waarvan Chevron, Walmart en Shell de grootste verkopen betrof.
Actieve dialoog met bedrijven (‘engagements’): Onze fondsbeheerder Aegon Asset Management heeft namens ons een dialoog gevoerd met een aantal bedrijven waarvan uit de screening was gebleken dat deze niet voldoen aan de criteria uit ons Verantwoord Beleggen Beleid. In 2023 zijn er in dit kader 184 contactmomenten met 102 verschillende bedrijven uit de portefeuille geweest teneinde deze bedrijven ertoe te bewegen hun gedrag positief aan te passen. Zo is Aegon Asset Management in het eerste kwartaal namens Knab een dialoog gestart met Tencent, één van China's grootste ontwikkelaars van online diensten, games en internettechnologie, waarbij de focus lag op het verkrijgen van meer inzicht in het gevoerde beleid van haar populaire WeChat dienst ten aanzien van privacy en samenwerking met Chinese overheidsinstanties. Een eerste resultaat is dat Tenscent later in 2023 verschillende beleidsstukken hieromtrent heeft gepubliceerd. Een volgende stap voor ons is te onderzoeken of het gepubliceerde beleid daadwerkelijk ten uitvoer wordt gebracht.
In het tweede kwartaal werd Caterpillar, een Amerikaanse fabrikant van zware machines voor de weg- en waterbouw, benaderd met het doel het verbeteren van haar mensenrechtenbeleid en de bijbehorende processen en toezichtsmechanismen specifiek in haar operaties in zogenaamde conflictgebieden. Alhoewel wij zijn mild positief zijn over de eerste reacties van Caterpillar zullen wij blijven benadrukken dat er verdere progressie gemaakt kan worden.
Als onderdeel van ons Top Emitter engagement programma hadden wij in het derde kwartaal onder andere contact met Honda Motor Co, de Japans auto- en motorfietsenproducent. Focus was welke vooruitgang het bedrijf heeft geboekt en welke concrete stappen het zal zetten om effectieve resultaten te behalen binnen het zogenaamde science-based targets-initiatief welke ten doel hebben inzichtelijk te maken in de vorderingen van bedrijven in het terugbrengen van CO2 uitstoot. Helaas zijn wij op het moment van schrijven nog niet erg enthousiast over de bereikte resultaten van deze dialoog. Dit heeft met name te maken met het feit dat de productie van elektrische auto’s achterblijft en men slechts een lichte vermindering van scope 1 en 2 van broeikasgasemissies laat zien ten opzichte van 2015. Wij blijven hopen dat in de toekomst meer progressie gemaakt zal worden.
In het laatste kwartaal van 2023 continueerden wij het in 2021 gestarte contact met McDonalds, het wereldwijde fastfoodrestaurantketen, waarbij de focus lag op het bieden van een veilige werkplek als werkgever alsmede het anti-intimidatiebeleid en de toepassing ervan zowel in de eigen restaurants als in die van restaurantfranchisenemers. Specifiek onderzochten wij de maatregelen die zijn genomen na beschuldigingen in het Verenigd Koninkrijk. Wij zijn gematigd positief over de stappen die McDonald's heeft gezet. Het bedrijf heeft haar beleid aangescherpt en deze wereldwijd geïmplementeerd, ongeacht of het gaat om eigen of franchiserestaurants. De mate van gedetailleerdheid van dit beleid, het toezicht op de van de naleving en transparantie over beoordelingen zijn echter ons inziens nog immer onvoldoende. Wij zullen McDonalds blijven benaderen al verwachten wij geen extra vorderingen op korte termijn.
Stemgedrag tijdens ava’s: Voor onze beleggingen in beursgenoteerde (vastgoed-)aandelen hebben we ons stemrecht uitgeoefend in lijn met de prioriteiten de we hebben bepaald in ons jaarlijks actief aandeelhoudersplan. In het afgelopen jaar (2023) werden er 2,092 algemene vergaderingen van aandeelhouders (ava’s) door bedrijven uit de portefeuille georganiseerd waarbij gestemd kon worden voor initiatieven en besluiten. Onze fondsbeheerder, Aegon Asset Management, heeft tijdens 2,017 van deze ava’s (ofwel 96,4%) mede namens Knab daadwerkelijk gestemd. Dit betrof 26,254 initiatieven, waarvan 8,8% tegen de ideeën van het zittende management in werd gestemd. Het leeuwendeel van de initiatieven betrof het aanstellen van directieleden, het vaststellen van niet-financiële compensatie en reguliere business voorstellen. Zo stemde Aegon Asset Management in het tweede kwartaal namens Knab – tegen de goedkeuring van het duurzaamheidsrapport van de Zwitserse bank UBS en in het derde kwartaal vóór het initiatief tot het publiceren van een rapport over salarisverschillen tussen geslacht en ras bij het Amerikaanse kledingbedrijf Nike.