Let op! Geld lenen kost geld.

Hulp bij betalingsproblemen

Op deze pagina lees je wat je moet doen als je door onvoorziene omstandigheden moeite krijgt met het betalen van je hypotheek.

Je situatie wijzigt

Wat moet je doen?

Het kan gebeuren dat je door onvoorziene omstandigheden moeite krijgt met het betalen van je hypotheek. Bijvoorbeeld vanwege een scheiding of overlijden, of doordat je inkomen daalt. We begrijpen dat dit kan gebeuren. Als je betalingsproblemen verwacht, of al een betaalachterstand hebt, zoeken we graag samen met jou naar een passende oplossing. Kom daarom op tijd naar ons toe als je situatie wijzigt. Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe beter we je kunnen helpen.  

section image

Echtscheiding

We begrijpen dat er veel komt kijken bij een echtscheiding. Ga je uit elkaar, geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door. We bekijken samen met jou wat deze wijziging betekent voor je hypotheek en welke praktische zaken je hiervoor moet regelen. Houd er rekening mee dat je mogelijk aanvullende documenten bij ons moet aanleveren, zoals een echtscheidingsconvenant en documenten waarmee we je inkomen opnieuw kunnen toetsen.  

033 450 9391 (van 8:30 tot 17:30)
info@hypotheken.knab.nl

Inkomensdaling

Het kan gebeuren dat je inkomen onverwacht daalt. Bijvoorbeeld door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Of doordat je als zelfstandig ondernemer een grote klant kwijtraakt, aanhoudend verlies draait of failliet gaat. Verwacht je een aanhoudende daling in je inkomen of is je inkomen al gedaald? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We kijken samen met jou naar een passende oplossing, zoals het treffen van een (tijdelijke) betalingsregeling. Houd er rekening mee dat je aanvullende informatie bij ons moet aanleveren, zoals de reden van de inkomensdaling en bewijsstukken. Als we een betalingsregeling moeten treffen, vragen we je ook om het NIBUD-formulier Persoonlijk Budgetadvies in te vullen.  

033 450 9391 (van 8:30 tot 17:30)
info@hypotheken.knab.nl 

section image

Overlijden van een partner

Het overlijden van een partner is een ingrijpende gebeurtenis. We begrijpen dat dit een grote impact heeft. In het geval van overlijden van een partner, is het belangrijk dat je ons tijdig informeert. We bekijken dan samen met jou wat je moet regelen voor je hypotheek. Houd er rekening mee dat je mogelijk aanvullende documenten bij ons moet aanleveren, zoals een akte van overlijden, verklaring van erfrecht en documenten waarmee we je inkomen opnieuw kunnen toetsen.  

033 450 9391 (van 8:30 tot 17:30)
info@hypotheken.knab.nl 

Veelgestelde vragen

Wat moet ik doen als ik betalingsproblemen verwacht? 

Verandert je situatie als gevolg van bijvoorbeeld een scheiding, tegenvallend pensioen, overlijden, werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid? We snappen dat het in bepaalde gevallen lastiger kan zijn om je rekeningen te betalen. Verwacht je problemen met het betalen van je maandbedrag, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We kijken dan graag samen met jou naar een passende oplossing.   

033 450 9391 (van 8:30 tot 17:30)
info@hypotheken.knab.nl

Wat moet ik doen als ik de betaling voor mijn hypotheek een keer mis?

Het kan een keer gebeuren dat je de maandelijkse betaling mist, bijvoorbeeld omdat je onvoldoende saldo op je bankrekening hebt. Belangrijk is dat je de gemiste betaling zo snel mogelijk alsnog betaalt. Je ontvangt dan automatisch een bericht van ons waarin we je uitleggen hoe je de betaling alsnog kunt voldoen. Om er zeker van te zijn dat je geen betaling mist, kun je gebruik maken van Slim Saldo Beheer op je Knab-rekening. Je stelt bijvoorbeeld een automatisch seintje in als je saldo onder een bepaalde limiet komt, en/of je laat je saldo automatisch aanvullen vanaf je spaarrekening.  

Wat gebeurt er als ik mijn betalingen gedurende een langere periode mis?

Als je meerdere keren achter elkaar je betaling voor de hypotheek mist, bouw je een achterstand op. Het is belangrijk dat je deze achterstand zo snel mogelijk inlost. We nemen hiervoor contact met je op zodat we samen naar een oplossing kunnen kijken. Dit kan bijvoorbeeld een passende betalingsregeling zijn, een structurele verlaging van de maandlasten door bijvoorbeeld een omzetting van je hypotheek, een betaalpauze en/of hulp van een jobcoach of budgetcoach. Let op: Bij een betaalpauze blijf je wel rente betalen en bij een betalingsregeling moet je ook alsnog de normale maandlasten betalen. In sommige gevallen kan het verstandig zijn je woning te verkopen. Wij bekijken samen met jou welke oplossing het beste aansluit op jouw situatie.  

We werken natuurlijk het liefste samen aan het oplossen van je achterstand. Lukt dit niet, dan moeten we andere maatregelen treffen, zoals het inschakelen van een incassobureau. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk met ons in contact te komen om je betalingsachterstand op te lossen. Houd er ook rekening mee dat we een achterstand die langer dan drie maanden (90 dagen) duurt, bij Bureau Krediet Registratie (BKR) registreren met een achterstandscodering. Dit bureau houdt bij welke leningen je hebt afgesloten en of je eventuele betalingsachterstanden hebt. Hypothecaire leningen registreert BKR niet, tenzij er (bijzonderheden met betrekking tot) achterstanden zijn. Een BKR-registratie blijft vijf jaar staan en kan gevolgen hebben voor wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe lening of een hypotheek wil aanvragen. 

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

Je kunt zelf het rekeningnummer voor de afschrijving van je maandlasten wijzigen. De rekening waarvan we incasseren hoeft geen rekeningnummer van Knab te zijn.

  1. Log in op de Knab App of persoonlijke bankomgeving zoals je gewend bent
  2. Klik op de drie streepjes rechts onderin (alleen in de app) en ga naar 'Knab Hypotheek'
  3. Wijzig je rekeningnummer bij het tabje 'Mijn gegevens'